Meld je aan voor onze nieuwsbrief

We sturen je alleen hetgeen dat je niet wil missen!

Meld mij aan

Closure wint Philips Innovation Award

mei 9, 2018

Onder leiding van Philips CEO Frans van Houten heeft de jury van zeven zwaargewichten uit het bedrijfsleven de Utrechtse startup Closure gekozen als winnaar van de Philips Innovation Award.

Closure heeft als missie nabestaanden te ontzorgen in de moeilijke situatie na een overlijden. Dit doen ze door het automatisch afronden van abonnementen, contracten en (social media) accounts. De winst van de 30e editie van dit evenement, en daarmee een prijs van €50.000, toont aan dat er in de markt een duidelijke behoefte is aan de dienst van Closure.

Bekend probleem
Jurycommentaar gaf aan dat Closure een voor ieder bekend probleem aanpakt. Dankzij het competente team start Closure, ondanks dat ze pas sinds augustus bezig zijn, per 1 juni een pilot met drie grote bedrijven. Door het schaalbare business model zag de jury om die reden veel potentie een grote – en tevens groeiende – last weg te nemen in de huidige samenleving. Als trotse winnaar is Closure vastbesloten hun missie te realiseren. “Tijdens de pilot die wij 1 juni starten met twee grote bedrijven en één van de grootste uitvaartverzekeraars van Nederland gaan we voor zowel nabestaanden als bedrijven onze dienst verder valideren en optimaliseren, zodat we onze waarde vergroten en snel kunnen groeien”, aldus co-founder Chantal van der Velde.

Constante confrontatie met verlies
Vrijwel iedereen kent wel iemand die door leeft op Facebook of Linkedin, terwijl diegene er niet meer is. Dit is pijnlijk. Voor nabestaanden kost het afronden van social media, maar ook telecom, gas-water-licht, tijdschriften en alle andere abonnementen, contracten en (online) accounts na een overlijden vaak veel tijd. Het gaat gepaard met onnodige kosten en betekent een constante confrontatie met hun verlies. Vooral dit laatste is een groot pijnpunt. Dit is gebleken uit validatie onderzoek van Closure. Deze pijn neemt Closure bij nabestaanden weg, door alle relevante bedrijven voor een nabestaande te informeren over het overlijden. In een transparant overzicht zien nabestaanden precies wat inmiddels is beëindigd en waar Closure nog een bevestiging van verwacht.

Minimale tijdsbesparing
De kosten voor deze dienst worden gedragen door bedrijven. Voor bedrijven is het proces van overlijdensmeldingen namelijk ook een probleem. Meerdere contactmomenten met nabestaanden resulteren in hoge klantenservice kosten. Ook moeten medewerkers omgaan met een heel gevoelig onderwerp en is de kans op reputatieschade groot. Voor hen biedt Closure dus eveneens een uitkomst. De gestandaardiseerde meldingen van Closure vragen slechts minimale tijdsinvestering van bedrijven en besparen hen zo veel kosten. Bovendien wordt het proces door de nabestaande als veel prettiger ervaren.

Webdesign & development by We Seek Trouble